marți, 4 martie 2014

Paine cu nuci coapte si prune uscate




O adevarata blasfemie, ce-am facut eu cu reteta asta: am transformat-o din reteta de paine cu maia (drojdie salbatica) in reteta de paine cu banala drojdie de bere, lucru de neiertat pentru impatimitii painii cu maia ... Cu toate ca multa vreme am facut si eu paine cu drojdia salbatica facuta si crescuta de mine, am renuntat la ea (am uscat-o si o tin inca intr-un dulap), din mai multe motive. Dar, pentru ca mi s-a parut foarte interesanta combinatia de prune uscate cu alune de padure, am luat formula Codrutei, am inlocuit alunele cu nuci (pentru ca am de nu mai stiu ce sa fac cu ele si pentru ca, se stie, prunele merg bine cu nuci) si, folosind drojdie "normala" din magazin, am facut aceasta minunata paine. Am descoperit prea tarziu ca nu am faina de secara ceruta de reteta, si fiind putina (doar 20 g) am inlocuit-o cu faina de hrisca, iar pentru ca ziua a continuat in acelasi ton, a trebuit sa inlocuiesc si faina integrala de grau cu faina neagra ....

ingrediente:
- 340 g faina de grau 650
- 20 g faina e hrisca  (reteta e cu fiana de secara, de care am mereu, dar cand sa o iau din dulap ... nu era nicaieri)
- 90 g faina neagra de grau tip 1350
- 1 cub drojdie
- 20 g unt topit
- 9 g sare
- 300 ml apa calduta
- 70 g nuci coapte
- 70 g prune uscate
metoda:
- nucile curatate de coaja se tin la cuptor, la foc mic, 10-15 minute, scuturand tava din cand in cand; se lasa la racit, apoi se curata de pielitele subtiri care vor sa se desprinda;
- se amesteca drojdia cu o lingurita de faina si cateva linguri de apa calduta (din cantitatile de mai sus); se lasa deoparte pana incepe sa se umfle;
- se adauga untul topit si racit, drojdia si apa ramasa in amestecul de fainuri; se framanta aluatul pana devine fin, neted si elastic;
- se adauga nucile si prunele taiate; se framanta pana cand bucatile sunt repartizate cat de cat uniform in aluat; am "taiat" aluatul cu o racleta de cateva ori, in acelasi scop - idee luata de aici;
- se lasa la dospit, acoperit, intr-un loc caldut;
- se rastoarna aluatul pe blatul usor infainat, se modeleaza painea; se aseaza in tava si se mai lasa la dospit, acoperita, 30 de minute;
- se incinge cuptorul la 240 grade C; se pune inauntru o tava cu apa, care va produce aburi;
- se cresteaza painea, apoi se coace 15 minute la 240 grade; se scoate tava cu apa si se reduce temepratura cuptorului la 215 grade; se coace painea inca 25-30 de minute, pana se rumeneste si suna a gol cand e lovita la partea inferioara.
Se taie dupa ce s-a racit complet.
E o paine buna ea singura, chiar si pentru un nu prea mare iubitor de paine cum sunt eu, dar si pentru un amator de paine alba, simpla ... Am macat-o cu branza proaspata de capra.


Pofta buna!

5 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Ai facut si tu ? La mine era demult pe lista de asteptare si ma bucur ca, in sfarsit, i-a venit randul.

      Ștergere
  2. Vai ce paine faina! Asta o salvez :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Neaparat s-o si faci! Ungi o felie cu unt, si e gata masa :)), e foarte buna!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...