miercuri, 27 februarie 2013

Placinte ardelenesti



Tema de la Daring Bakers pentru luna februarie 2013 : "crisp crackers and flatbreads". Biscuitii nu m-au inspirat prea mult, mai ales ca acum mai putin de un an au fost subiectul altei provocari, asa ca m-am gandit ca luna asta nu voi participa. Intre timp m-am gandit sa incerc sa fac ceva lipii ... cu ierburi? ... sau cu ceva branza? - branza imi place oricand, de orice fel ar fi ea (aproape). Mi-am dat seama ca placintele noaste ardelenesti se incadreaza perfect in specia "flatbread" (paine plata, lipie)  asa ca m-am gandit sa le prezint "cocatorilor indrazneti" de pe alte meleaguri.
Cu toate ca m-am nascut, am crescut si am trait toata viata in Ardeal, n-am facut niciodata placinte de-astea, si nici macar nu mi-au fost transmise prin mostenirea gastronomico-genetica de la mama sau de la bunice. Placintele codrenesti, cum mai sunt numite, se pot manca "din mers", nu sunt atat de grele ca placintele prajite in mult ulei si (teoretic) nu au margarina ca foietajele de cumparat - toate acesta facand din ele gustarea preferata a multor trecatori grabiti de pe strazile Clujului. Reteta e simpla : aluat de paine cu o umplutura de branza sarata (de burduf, sau telemea), copt pe lespede in mod traditional, dar in lipsa lespezii se poate folosi o tigaie obisnuita. Desi mi-ar placea sa spun ca am reteta din mosi-stramosi, transmisa din mama in fiica, secret de sute de ani, adevarul e mai putin emotionant: am gasit reteta pe internet, iar ce mi-a iesit seamana cu ce-am mancat la tara la o matusa (era iarna, frig si zapada, iar inauntru mirosea a placinte calde si aburinde - eeei, tot mi-am amintit ceva frumos!) - asadar pastrez reteta!

ingrediente:
- 500 gr faina pentru paine
- 20 gr drojdie proaspata
- 1 lingurita sare
- 300-330 ml apa calduta (aici am folosit 320)
- 400 gr branza - de burduf sau telemea, am incercat ambele variante
- ulei pentru uns tigaia
metoda:
- se sfarma drojdia intr-un bol, se adauga putina apa calduta si faina (din cantitatile date), se amesteca, se lasa deoparte pana se umfla;
- se cerne faina, se amesteca cu sare, apa (nu chiar toata) si drojdia crescuta; se framanta aluatul cam 10 minute, adaugand apa daca e nevoie;
- se lasa aluatul la dospit intr-un bol acoperit, intr-un loc caldut - pana cand se dubleaza volumul;
- se rastoarna aluatul pe blatul usor infainat si se imparte in 8 bucati care se modeleaza in forma de bile;
- se incinge tigaia; intre timp se intide o bucata de aluat pana ajunge la 3-4 mm grosime; se pune in mijloc cam o lingura de branza, apoi se aduna marginile de aluat deasupra si se lipesc bine; se intinde placinta, se unge tigaia cu putin ulei (stiu si eu cum arata o pensula de silicon topita din cauza unei tigai fierbinti, asa ca am urmat sfatul bun din reteta-sursa si am uns tigaia cu ajutorul unei furculite invelite in servetel);


- se aseaza placinta in tigaie si se unge si partea superioara cu ulei (aici se poate cu pensula);
- se coace cateva minute pe o parte, apoi se intoarce si pe partea cealalta; petele maro-inchis, aproape negre, nu sunt greseli - asa trebuie sa fie!


Pofta buna!


Blog checking lines: Sarah from All Our Fingers in the Pie was our February 2013 Daring Bakers’ host and she challenges us to use our creativity in making our own Crisp Flatbreads and Crackers!

18 comentarii:

  1. Ce bunatate ai postat aici! N-am mai mancat astfel de placinte de o gramada de vreme.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa ma stradui sa nu-mi fac nici eu prea des, ca nu-s chiar de slabit ...

      Ștergere
  2. Ce pofta mi-ai facut... nu am mai mancat cam de ceva vreme. Pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca v-am intors serviciul, la cate pofte ma trec pe mine cand vad frumusetile pe care le faceti :))

      Ștergere
  3. arata de milioane si sigur sunt dementiale la gust :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ahh, placintele mele preferate!!! Vreau si eu, mai ai? Trebuie sa mai ai si pentru mine o bucatica.... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Oh this looks so delicious, you have done a fantastic job with the challenge. I made Grissini for the challenge, Pop over to my site and say hi, I would love it if you would link your story to mine with the Daring Baker linky tool.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Thanks for stopping by, I will pay you a visit to see your grissini.

      Ștergere
  6. Wow, they look so so yummy!!
    Fantastic job on this challenge:)

    RăspundețiȘtergere
  7. These look so delicious! I would love to eat one right now! Thank you for participating in this challenge.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Thank you , Sarah, for the kind words and for this great challenge!

      Ștergere
  8. Si eu, ca si tine nu am facut niciodata placinte ardelenesti si sincer nici nu tin minte sa fi mancat vreodata desi sunt din Cluj. Dar trebuie sa incerc odata sa fac. Sau macar sa-mi cumpar de la un chiosc :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. No bine ca stiu, daca nici la "transylvanian kitchen" nu s-au facut placinte ardelenesti inseamna ca nu-s io asa o ciudatenie :))

      Ștergere
  9. Mulțumesc frumos de rețetă,chiar acum fac sa ved rezultatul, sper sa iasă bine.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...