vineri, 31 mai 2013

Gem si sirop de capsuni



Gemul de capsuni ii place foarte mult jumatatii mele asa ca m-am apucat de pus borcane - tura 1, tura 2 .. si numar in continuare. Ciudatenia e ca mai nou imi place si mie gemul acesta, cu toate ca in copilarie nu ma dadeam in vant dupa el! Mi s-a intamplat asta si cu alte feluri de mancare - ajumg sa-mi placa doar cand stiu  sa le fac. Reteta e de la mama, si cred ca nu respecta proportiile clasice (pentru ca nu ne place foarte dulce), nici metoda  - nu adun spuma de la suprafata, nu fierb gemul foarte mult, motiv pentru care ramane destul de mult lichid - si de aici iese siropul...


Mi se pare mai usor sa lucrez cu cantitati mici, asa ca prefer sa pun de mai multe ori cate 2-3 kg. Din 3 kg de capsuni de exemplu ies cam 5 borcane de gem si 1.5 l de sirop.
O ultima observatie - despre sterilizarea borcanelor: mi-a luat vreo 3 ani si mai multe borcane sparte ca sa-mi dau seama ca daca sterilizez borcanele in cuptor trebuie fie sa le las putin la racit si apoi sa torn gemul fierbinte, fie sa tin gemul pe foc mic si sa-l pun in borcanele tocmai scoase din cuptor. Adica smecheria cu tava metalica (sau o lama de cutit) sub borcan ajuta daca borcanul e mai rece decat gemul, in schimb borcanul crapa daca e mai fierbinte decat ce punem in el. Dar daca aveti o camara buna, poate fi suficient sa spalati bine borcanele, cu detergent si apa fierbinte, si sa le lasati pe un stergar pana se usuca de tot - fara sa le mai "coaceti".


ingrediente:
- la fiecare kilogram de capsuni (cantarit dupa ce sunt curatate) se pun
- 500 g zahar si
- zeama de la o jumatate de lamaie
metoda:
- se spala caspunile sub jet de apa si se curata de codite;
- se pun capsunile intr-o cratita incapatoare, se adauga zeama de lamaie si zaharul; se lasa sa stea cateva ore (2-3, sau peste noapte);
- se pune cratita pe foc; se amesteca la inceput, putin ,delicat; se fierbe gemul aproximativ 30 de minute, la foc mic;
- se poate lasa gemul in cratita de azi pe maine, cand se da iar intr-un clocot - cat sa  fie fierbinte cand va fi pus in borcane;
- se invelesc borcanele in paturi unde se lasa pana se racesc.


Se gusta gemul - de exemplu cu niste tartute cu crema de vanilie. O nebunie!



Pofta buna!

11 comentarii:

  1. Mmm, ce frumos arata! Deja ai facut gem de capsuni? La noi in zona se coc mult mai tarziu, iar cele din magazin sunt foarte scumpe si fara gust. Sper sa pot face si eu macar o portie de dulceata anul asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici s-au copt, dar oricum iau materia prima din piata, care cica era de la Satu-Mare, dar poti sa stii ? Oricum, sunt foarte parfumate, sper sa nu fi trecut sezonul si sa mai fac o tura!

      Ștergere
  2. Imi place foarte mult gemul de capsuni, chiar e unul din preferatele mele (daca nu e prea dulce). Cum faci sterilizarea borcanelor? Cat le lasi in cuptor si cum trebuie sa fie focul? Nu as vrea sa sparg nimic. Mersi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sterilizarea o fac asa: spal borcanele cu detergent si apa fierbinte, le clatesc bine, apoi pe pun in cuptor cu gura in jos dar pozitia nu cred ca are vreo importanta; apoi fac focul in cuptor - foc mic, adica treapta 1 din cele 3 la cuptorul meu pe gaz. Las borcanele pana se usuca - 10, 15 minute ... Poti pune gemul imediat, daca acesta sta pe foc; daca nu mai fierbe, lasa borcanele sa se raceasca putin (pot fi chiar reci de tot daca le pui pe o lama de cutit sau, mai comod, pe o tava metalica - dar eu le pun pe tava metalica oricum, pentru siguranta si ca sa curat mai usor frontul). Capacele le spal bine, le pun intr-o craticioara cu apa si le dau intr-un clocot, apoi le scot pe un servet de bucatarie si le las sa se usuce complet. Sper sa-ti fie de folos povestea :)

      Ștergere
    2. Nu se murdareste frontul de lucru daca iti confectionezi o palnie pentru a umple borcane.Este ff.simplu:cumperi o palnie obisnuita din plastic si cu un bonfaier tai cam la 1/3 din inaltimea palniei.In acest fel orificiul este cam de 4 cm iar palnia se aseaza stabil pe orice dimensiune de borcan.Suprafata taiata de netezeste putin cu o hartie abraziva.Foarte util si comod,o folosesc de muti ani.

      Ștergere
    3. Ce idee buna mi-ai dat, Anonim, o tin minte pentru urmatoarea tura de gem!

      Ștergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  4. Au aparut palnii speciale pt borcane.... sunt f practice!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deștept ăla care le-a inventat! Anul ăsta bucatarul meu a folosit o piesa de-a robotului de bucatarie (tăvița din care carnea aluneca in masina de tocat),se potrivește perfect.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...