duminică, 23 iunie 2013

Inghetata de vanilie





Reteta de baza din care se pot dezvolta nenumarate variatiuni adaugand ciocolata, fructe, siropuri s.a.m.d. Multa vreme am ocolit reteta asta pentru ca are galbenus de ou si am o usoara reticenta fata de deserturile cu ou care nu trebuie lasate sa fiarba. Dar m-am desteptat, am aflat ca galbenusurile se gatesc la 65 de grade Celsius, crema de vanilie ajunge la consistenta corecta la 77 de grade C dupa cum zicea cartea (le-am verificat cu termometrul pentru friptura, ca altul n-am) asadar reticenta mea aproape ca a disparut. Cu toate ca fara masina speciala nu-i chiar floare la ureche sa faci inghetata de vanilie, faptul ca stiu ce-i in ea si ca e foarte buna ma face sa pastrez reteta.

ingrediente (pentru 1/2 de portie, asa cum am facut eu; daca doriti portia intreaga dublati cantitatile):
- 200 ml lapte gras
- 200 ml frisca lichida
- jumatate de pastaie de vanilie
- 3 galbenusuri mari
- 60 g zahar
metoda:
- se taie jumatate de pastaie de vanilie pe lung; se rad semintele cu un cutit cu varf rotund; se pun intr-o cratita impreuna cu pastaia golita, laptele si 150 ml frisca lichida;
- se pune cratita pe foc mic si se lasa pana incep sa apara bule pe margine; se stinge focul;
- se freaca galbenusurile cu restul de frisca si cu zahar;
- se scoate pastaia de vanilie din lapte; se adauga putin cate putin din laptele fierbinte in amestecul cu galbenus;
- se toarna compozitia inapoi in cratita, pe foc mic; se tine, amestecand mereu cu o lingura de lemn, cateva minute - pana ajunge la 77 de grade C; e gata cand s-a ingrosat putin si acopera lingura, iar daca trageti o linie cu degetul pe ea urma ramane vizibila;
- se varsa crema printr-o strecuratoare intr-un bol care se aseaza intr-un vas mai mare in care se pune apa rece si cuburi de gheata;
- cand crema a ajuns la temperatura mediului ambiant, se toarna intr-un vas cu capac si se pune in congelator; se scoate din ora in ora si se amesteca bine cu o furculita, insistand pe peretii si fundul vasului, unde ingheata mai repede; cartea zice ca e gata de servit in 3 ore, la mine a durat mai mult;
- se serveste cu sos caramel, piscoturi, napolitane sau alte "decoruri".

Pofta buna!

4 comentarii:

  1. Si eu am aceeasi reticenta, de aceea ma gandeam sa sar peste oua si sa pun doar frisca la inghetata. Inca nu am facut pentru ca nu mai am loc in congelator, dar curand sper sa fac inghetata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu m-am gandit ca daca mananc maioneza, pot manca si inghetata cu galbenusuri, si n-am facut multa ca sa nu stea prea mult in congelator. Si il cred pe domnul asta This, chimisto-fizician, care a studiat ce se intampla cu ouale la diferite temperaturi (de ex. aici: http://www2.unine.ch/repository/default/content/sites/chim/files/shared/documents/gastro_moleculaire/Oeufs65.pdf ).

      Ștergere
  2. este cea mai buna!
    Cand o faci tu in casa ;)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...