miercuri, 2 ianuarie 2013

Prajitura cu crema de zahar ars




Prajitura aceasta e una din preferatele mele pentru Craciun din cauza delicioasei creme de caramel cu unt (una dintre putinele creme cu unt care imi ies si mie). Reteta, scrisa de o matusa pe hartie ingalbenita de vreme, contine expresia care ma innebuneste de cate ori dau de ea: "faina cat cuprinde" - cred ca nu e nevoie sa detaliez, orice incepatoare in bucatarie stie ca un aluat cuprinde exact atata faina cat doreste ea sa cuprinda! Este singura prajitura la care am folosit amoniac dar de data asta l-am inlocuit cu praf de copt si nu am observat sa fi pierdut prajitura din calitati, din contra, m-am scutit de chinul de a suporta mirosul de vopsea de par pana se coc foile, iar cei cu gust fin nu au mai simtit izul de amoniac.

ingrediente - pentru foi:
- 1 ou
- 6 linguri zahar
- 6 linguri ulei
- 8 linguri lapte
- 1 lingurita praf de copt (sau amoniac)
- 350 gr faina (14 linguri) - cat sunt de draguta, am cantarit si numarat lingurile de faina cuprinsa!
pentru crema:
- o cana + 2 linguri de zahar
- 1 ou
- 4-5 linguri faina
- o cana de lapte
- extract de vanilie
- 200 gr unt
pentru glazura:
- 150 gr ciocolata
- 50 ml frisca lichida

metoda:
- se freaca oul cu zahar; se adauga treptat uleiul, apoi laptele (daca folositi amoniac puneti la incalzit 4 linguri de lapte in care se dizolva amoniacul, apoi se adauga la compozitia cu ou impreuna cu restul de lapte);
- se adauga faina amestecata cu praf de copt;
- se incinge cuptorul pe mediu;
- se imparte aluatul in 3 parti egale care se intind, pe rand, pe blatul de lucru uns cu ulei; foile se intind cat de subtire se poate  (cam 17x25 cm sa fi fost foile mele), apoi se ruleaza pe sucitor si se transfera cu grija pe dosul unei tavi, pe hartie de copt;
- se inteapa cu furculita din loc in loc si se coc la foc mediu (treapta 1 jumate din 3, estimez la 160 gr C) cam 12-15 de minute, pana devin aurii;
- pentru crema se pune o cana de zahar la ars; intr-un bol se amesteca oul cu doua linguri de zahar, apoi se adauga faina - in timp ce supraveghem zaharul cu un ochi, sa nu se arda; cand acesta prinde culoarea potrivita se toarna deasupra laptele cald si se lasa la foc mic pana cand se dizolva caramelul, apoi se adauga treptat si amestecand mereu compozitia cu ou; se tine pe foc, amestecand, pana incepe sa fiarba;
- se adauga untul taiat cubulete cat crema e inca fierbinte si se amesteca bine pana se incorporeaza complet;
- se unge o foaie cu jumatate din crema, se aseaza deasupra alta foaie care se unge cu restul de crema;
- frisca se incalzeste pana ajunge aproape la punctul de fierbere, apoi se toarna peste ciocolata taiata marunt, intr-un bol; se lasa neatinse cateva minute, apoi se amesteca bine; se toarna glazura peste ultima foaie si se lasa prajiutura intr-un loc racoros (nu frigider) pana a doua zi;
Mi se pare ca foile sunt mai tari daca sunt facute cu amoniac, dar se inmoaie dupa ce se asambleaza prajitura.

Pofta buna!

5 comentarii:

  1. Cat de bine arata!! Asta e musai sa o trec pe lista, de cand imi doream reteta de la asa ceva! Un an nou fericit draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie imi place foarte mult, mai ales crema e super-extra-mega !

      Ștergere
  2. Liana, ai un premiu la mine pe blog.

    RăspundețiȘtergere
  3. Arata extraordinar! Oh, parca numai la dulciuri poftesc in perioada asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-i ea foarte festiva, dar e buna asa clasica si cuminte cum e :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...