luni, 27 ianuarie 2014

Haioşe



Prima mea grija la taiatul porcului a fost sa pun deoparte osanza pentru haioşe, care sunt niste prajiturele din foietaj facut cu grasimea cruda de pe burta porcului (si nu cu untura de orice fel, cum am crezut eu in nestiinta mea de "copil de beton"). Ele se numesc haioşe, cu accent pe prima silaba, de la cuvantul unguresc pentru osanza (haj), si "haioase" cum sunt numite, gresit, uneori. Ele se umplu cu gem, unul nu foarte lichid si zemos pentru ca ar curge in tava, iar eu am facut cateva si cu nuca macinata. Foietajul cu osanza se lucreaza mai usor decat cel cu unt, nu a crapat deloc la impachetari, aluatul e foarte elastic, cu consistenta asemanatoare cu a plastilinei, iar foitele rezultate dupa coacere sunt cele mai fine, crocante si usoare ce le-am facut vreodata.
Am primit o reteta (si multumesc si pe aceasta cale), dar cantitatea de apa era... dupa ochi. Expresia mea preferata! Asadar am facut un studiu vast, analizand inca 4 retete (dintre care doua se bazau si ele pe ochi) si am ajuns la acest rezultat:


ingrediente:
- 650 g faina
- 3 galbenusuri
- 4 linguri otet
- praf de sare
- 300 ml apa minerala carbogazoasa
- 600 g osanza
- inca 250 g faina
- gem pentru umplutura; sau nuci macinate, amestecate cu zahar si un albus batut usor.
metoda:
- partea cea mai neplacuta, daca nu esti macelar: se curata osanza (se tine in cateva ape reci, apoi se curata pielita - n-am stiut nici eu ce-i aia, dar cand o vezi iti dai seama); se trece prin masina de tocat carne;
- se amesteca 650 g faina cu un praf de sare, galbenusuri, otet si apa minerala; se amesteca toate si se lasa deoparte 10 minute; se framanta aluatul timp de 10-15 minute (cu pauze, e voie; pauzele astea au rolul lor, glutenul se dezvolta si in timp ce aluatul sta);
- se amesteca osanza macinata cu 250 g faina;
- se intinde aluatul, pe blatul de lucru usor infainat, cat de subtire se poate (5-7mm); se unge cu o treime din amestecul cu osanza; se impacheteaza aluatul in 3, paralel cu latura scurta, apoi fasia rezultata se impacheteaza din nou in 3; se inveleste in folie alimentara si se pune in frigider pentru 30 de minute;
- se repeta de doua ori operatiunile intins -  uns - impaturit - racit, si se foloseste astfel tot amestecul de osanza cu faina; inainte de a folosi alautul se lasa mai mult la rece - eu l-am lasat pana a doua zi;
- se intinde aluatul pana ajunge la grosimea 2-3 mm (la prima tura, cu nuca, am intins alautul la aprox. 5 mm si mi s-au aprut cam umflate haiosele); se taie marginile cu un cutit bine ascutit si infainat;
- se taie patratele de aluat, se pune in centrul fiecaruia cate o jumatate de lingurita de gem sau alta umplutura; se lipesc doua colturi opuse si se preseaza putin marginile; sau se pot taia dreptunghiuri, care se idoaie paralel cu latura scurta;


- se coc haioşele la temperatura mare, pana se deschid foitele (la 200 grade C 10 minute), apoi se reduce caldura si se coc pana devin aurii (la 180 de grade, 15 minute - dar stati cu ochii pe ele, nu toate cuptoarele sunt la fel).
Se lasa la racit, apoi se cerne deasupra zahar pudra.


Pofta buna!

10 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Se vede ca n-a rezistat numele de inspiratie ungureasca la calatoria pana la Constanta :)

      Ștergere
  2. Aha , deci osanza-i cruda , nu ,,topita" , asa ca la cornulete sau biscuiti spritati ...
    Grozav este rezultatul , minunate haiose :d

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da-da, e cruda ... am invatat asta pe pielea mea, mai demult, cand am vrut sa fac haiose cu untura (a iesit o porcarie, bine-nteles). Cu osanza a iesit ce trebuia :)

      Ștergere
    2. Buna ,cu untura se pot face ?

      Ștergere
  3. la taiatul porcului, cam asta e si grija mea ;)
    Oricum s-ar numi ele sunt minunate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi se pare interesant cum un ingredient asa "badaran" ca osanza, ca si cuvantul e urat, poate sa produca ceva atat de fin si delicat.

      Ștergere
  4. Delicioase sunt haiosele astea! Eu inca n-am avut curaj sa le fac, dar fur de la tine cateva ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai materia prima merita sa incerci, aluatul se lucreaza mai usor decat foietajul cu unt, deci - curaj! :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...