sâmbătă, 6 octombrie 2012

Briose cu mere si scortisoara



Recunosc, spasita, ca ce fac eu sub numele de briose nu-s briose, deoarece biosele adevarate se fac din aluat de paine imbogatit cu oua si grasimi - cam ca cel de cozonac, iar ce fac eu sunt muffins toata ziua. De ce n-o fi prevazut limba romana termeni pentru toate bunatatile posibile? Uf, grea problema pentru astia ca mine care nu agreeaza folosirea a doua limbi intr-o propozitie. Poate voi inventa un cuvant (n-ar fi primul) - si le voi zice mafinz sau mafine ...  Oricum le-as zice, briosele astea sunt foarte bune, bucatelele de mar inmuiate la copt si aroma de scortisoara miros imbietor a toamna.

ingrediente:
- 170 gr faina 000
- 140 gr faina integrala
- 1 plic praf de copt (10 gr)
- praf de sare
- 2 lingurite rase scortisoara
- 80 gr zahar
- 2 mere mari, decojite si taiate cubulete
- 1 ou batut usor
- 250 ml lapte
- 50 ml ulei de floarea soarelui
pentru decor:
- 50 gr zahar tos
- 1 lingurita scortisoara
metoda:
- se incinge cuptorul la 200 grade C;
- se amesteca ingredientele uscate intr-un bol, iar cele umede in altul; merele se adauga la ingredientele uscate, apoi se adauga ingredientele umede, amestecand usor;
- se repartizeaza compozitia in 12 hartii pentru briose, se amesteca zaharul si scortisoara pentru decor si se presara peste briose;
- se coc 20-25 de minute; sunt gata cand trec testul scobitorii; se lasa la racit pe un gratar.


Pofta buna!

13 comentarii:

  1. combinatia perfecta,,,,,,simt cum iti mirosea bucataria cand le-ai copt,,,yamii1!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. f bune. Si eu am facut mai demult.Pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu o sa mai fac in curand, la cat de rapid se fac si ce succes au :)

      Ștergere
  3. Oooh, mi-au facut pofta. Mere si scortisoara, trebuie sa fie foarte bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bune si destul de "light", asa ca se paote gusta una chiar si seara ... :)

      Ștergere
  4. Imi place stratul acela de zahar de pe suprafata brioselor, imi fac asa o pofta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prinde bine si ca si gust, nu doar ca aspect, pentru ca in compozitie nu este mult zahar :)

      Ștergere
  5. Arata genial. Pentru ca detin o livada de meri, am produs o dulceata de pepene galben, mere verzi si scortisoara. Daca sunteti curiosi, o gasiti aici www.bunicel.ro

    RăspundețiȘtergere
  6. Limba romana ARE un cuvant pentru prajiturelele astea - madlene, chiar daca e foarte rar folosit si cel mai adesea inlocuit impropriu, asa cum spui, cu briose. In franceza, madeleine se cheama si cea in forma de petala, si cea in forma clasica de "ciupercuta".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cuvantul madlena imi aduce in minte forma de petala, deci nu m-am gandit sa le zic asa, si vad ca sunt oarece diferente si in ceea ce priveste compozitia (madlenele n-au lapte sau iaurt, si se bat bine ouale in care se adauga cu delicatete faina, iar cu delicatetea eu nu ma prea pricep ...). Dar, dupa DEX, ai dreptate, el zice ca madlenele sunt "prăjitură din cocă cu ouă și unt; brioșă", cam vag - plus ca ne lasa sa le zicem si briose, lucru inexact, ce ti-e si cu dex-ul asta ....

      Ștergere
    2. Ei, acum depinde dupa "ortodoxia" retetelor, insa vad ca frantuzoaicele, pe blogurile lor, fac madeleines fara unt, dar cu iaurt si le zic madeleines, fara batai de cap. O fi si pentru ca, odata cu globalizarea si popularizarea retetelor de toate felurile, limba n-a mai putut, saraca, sa mai faca fata varietatii ideilor :-)). Iar madlenele cu iaurt si (eventual) fara oua banuiesc eu ca-s o varianta mai recenta a retetei clasice, in cautarea si disperarea permanenta dupa optiunea "dietetica" :D. Un fel de prajitura fara zahar, slanina fara grasime si unt fara lapte :D, care pe mine ma innebunesc.
      Din ce vazui pe blogul tau, nu mi se pare ca ti-ar lipsi delicatetea :-), ma uitam la reteta de mille feuille, oau, cum arata! :-)

      Ștergere
    3. Dar cine mai stie care-i, de fapt, reteta cea adevarata? Toate retetele "clasice" au fost plimbate, adaptate, imbunatatite sau simplificate, de abia mai poti sa spui care e "originaul", iar pe de alta parte mie mi se pare tocmai ca varietatea termenilor e uneori ametitoare, produsul fiind in esenta acelasi (ca daca ai un numar finit de ingrediente nu le poti combina intr-un numar infinit de modalitati). Si totusi raman amaratele astea de "muffins" carora tot nu stiu cum sa le spun :))

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...