luni, 20 mai 2013

Savarina




Provocarea lunii trecute la Daring Bakers a fost savarina. Nu am facut-o atunci, dar nu puteam lasa sa treaca neincercata reteta unei prajituri care e intre preferatele jumatatii mele. Stiu sa fac savarine cu pesmet, dar pentru varianta cu aluat dospit inca nu gasisem o reteta de pastrat. Cu toate ca cea de fata ia mult timp (in mare parte din cauza pauzelor de dospit) si aluatul trebuie framantat insistent, se zice ca a iesit o savarina buna - deci va trebui repetata.


ingrediente:
- 350 g faina de paine
- 4 g drojdie uscata
- 30 ml apa calduta
- 6 oua la temperatura camerei, separate
- 75 g unt la temperatura camerei
- 20 g zahar
- 1 lingurita rasa sare
- 50 g unt pentru uns - tava, blatul de lucru, mainile, o racleta pentru aluat
penstru sirop:
- 1 l apa
- 225 g zahar
- coaja de la jumatate de lamaie
- 1 bat scortisoara
- 1 lingura esenta de rom
metoda:
- se cerne faina;
- se amesteca drojdia cu apa si 25 g faina; se acopera vasul cu folie de palstic; se lasa la dospit o ora;
- dupa 30 de minute se bat albusurile cu un mixer, la viteza mica pana devin o spuma alba moale; se adauga 270 g faina; se acopera bolul cu folie si se lasa deoparte 30 de minute; (se poate face amestecul tot cu mixerul si mai departe, daca "il tine"; al meu scotea sunete ciudate asa ca am trecut la amestecat cu lingura);
- se amesteca cele doua compozitii; se framanto-amesteca aluatul, iar cand se desprinde de peretii vasului se adauga un galbenus; cand e absorbit in aluat, se adauga o lingura de faina;
- se adauga galbenus nr. 2; cand e incorporat complet, se adauga zaharul, apoi inca o lingura de faina;
- se adauga galbenusul nr. 3, apoi sarea, apoi inca o lingura de faina; se continua adaugand pe rand cate un glabenus si o lingura de faina, pastrand ultima lingura de faina pentru final; se amesteco-framanta aluatul pana devine neted si elastic;
- se adauga untul, se amesteca bine, apoi se adauga ultima lingura de faina; se framanta in continuare pana aluatul nu se rupe usor daca e intins ci formeaza o pelicula din ce in ce mai subtire;
- se acopera vasul cu folie si se lasa aluatul la dospit 2-3 ore, pana isi tripleaza volumul;
- se unge cu unt o forma de savarina de 28 cm diametru;
- se unge cu unt blatul de lucru, o racleta pentru aluat si mainile;
- se rastoarna aluatul pe blatul de lucru si se fac 2-3 intinderi si impaturiri ale aluatului - adica se trage de "un colt" de aluat care apoi se aduce in centru si se preseaza putin; se ia apoi urmatorul "colt" imaginar din cele 4 sau 5 si se repeta operatiunea; teoretic se acopera apoi aluatul cu folie de palstic si se lasa 15 mintue la odihna, apoi se intoarce cu "lipitura" in jos, se da forma de bila cu ajutorul racletei, se gaureste in mijloc si se transfera in vasul pregatit; practic nu am reusit sa fac asta, cred ca din cauza ca aluatul meu nu era destul de bine framantat si era prea moale; l-am pus in vasul de copt intr-o maniera mai putin eleganta decat cea teoretica....;
- se acopera vasul cu folie, se lasa din nou la dospit o ora;
- se incinge cuptorul la 170 grade C; se coace savarina aproximativ 40 de minute, pana cand e maro-aurie la partea superioara;
- se scoate din forma si se lasa la racit pe un gratar; am insiropat-o dupa ce s-a racit complet, teoria spune ca asa absoarbe mai mult sirop decat daca e insiropata cat e calda;
- se fierbe siropul din ingredientele de mai sus; se pune savarina inapoi in vasul in care s-a copt si se toarna, incet, siropul;
- cel mai bine e sa fie lasata la insiropat peste noapte, punand-o cu vas cu tot intr-o punga de plastic - la frigider;
- se serveste rasturnata pe un platou, decorata cu frisca si capsuni.


Pofta buna!

Blog-checking lines: Natalia of Gatti Fili e Farina challenges us to make a traditional Savarin, complete with soaking syrup and cream filling! We were to follow the Savarin recipe but were allowed to be creative with the soaking syrup and filling, allowing us to come up with some very delicious cakes!




11 comentarii:

  1. arata bine! Mi-ai facut pofta! imi plac mult savarinele dar inca nu am incercat sa le fac! te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cele cu pesmet se fac muuuult mai usor, dar cred ca asta e varianta clasica si "ca la carte".

      Ștergere
  2. Si eu tot cu pesmet le fac!

    Felicitari pentru minunata reteta si poza!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc!
      Odata cand ai vreme poti sa incerci si varianta asta :).

      Ștergere
  3. Foarte apetisanta, ai niste poze de nota 10 !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haha, eu nu sunt atat de darnica la note, dar iti multumesc :)

      Ștergere
  4. Foarte buna! si eu am facut savarine nu demult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ... cui ii place :)). (Eu una prefer o tarta oricand)

      Ștergere
  5. Vai mai Liana, dar ce minunatie ai facut tu aici!!! Arata bestial, asa mare si impunatoare...rumena si pufoasa!! Te pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da... e cam mare pentru noi doi si-o bunica, dar pentru o adunare tovaraseasca ar fi numa' buna :)

      Ștergere
  6. Asta e receta clasica, practic aluatul este unul de cozonac. Bravo.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...