joi, 2 august 2012

Clatite ca la mama (I)


O intrebau matusile pe mama: de ce nu pui fetele (adica eu+sora) sa faca ele de mancare, sa invete si ele? Mama zicea : cand or avea nevoie or invata sa faca. Intelepte cuvinte, pentru ca asa a si fost. Am invatat sa fac clatite si sos de rosii pentru paste prin clasa a 7-a pentru ca ambele feluri imi placeau foarte mult. Intr-o perioada faceam clatite cam o data pe saptamana, ocazie cu care am devenit maestra si le coceam la doua tigai deodata, sa termin mai repede.

Umpluturile clatitelor din vremea copilariei mele erau urmatoarele:
cele dulci:
- gem, bine-nteles, umplutura clasica - de prune sau capsuni, sau de caise ori visine;
- mere rase, amestecate cu zahar si scortisoara si calite putin;
- branza de vaci amestecata cu putin zahar vanilat, coaja de lamaie rasa si stafide;
- nutella a aparut mai tarziu in viata noastra ca umplutura pentru clatite, pe vremea copilariei era marfa rara, prea pretioasa pentru asa ceva.
iar umpluturile sarate:
- carne tocata - da, carne tocata, mai exact ceva afumatura fiarta (in lucskos sau in supa de fasole boabe) si apoi tocata;
- mai  facea mama niste clatite umplute cu pateu, cred, impachetate si facute pane, servite cu un sos acrisor  (mama, da-mi te rog reteta! );
- si preferatele mele: clatite cu branza de burduf - se  imprastie branza pe jumatate de clatita, se acopera cu cealalta jumatate, se preseaza putin cu degetele sa se inmoaie branza in contact cu clatita calda, apoi se impatura inca o data (se vad in poza din mijloc, din cele de la finalul postarii).

Aluatul de clatite e singurul pe care il fac "dupa ochi", dar de data asta am masurat ingredientele ca sa fiu mai exacta in descrierea operei de  arta cu care particip la concursul de la Kadia a carui tema este CLATITA !

ingrediente - pentru aprox. 20 de clatite (daca tot faci, fa sa fie destule ...):
-  300 gr faina (o lingura plina-varf pentru 2 clatite, deci 10 linguri pentru 20 de clatite)
- 2 oua
- praf de sare.
- 250 ml lapte
- 400 ml apa carbogazoasa (era sifon, copiii babei, pe vremea cand am invatat eu sa fac clatite ...) + extra pentru adaugat ulterior
- putin ulei pentru prajit
ingrediente pentru umplutura cu branza de vaci (pentru 8-10 bucati):
- 450 gr crema de branza de vaci (sau 400 gr branza si 50 gr smantana, ori iaurt)
- 2 linguri zahar pudra vanilat
- doi pumni de stafide
- coaja de lamaie
metoda:
- se pune faina intr-un bol; se pun ouale la mijloc si se amesteca folosind o lingura;
- atunci cand ouale au inghitit atata faina cata au putut, se adauga laptele, putin cate putin; se pune atata lapte pana cand se incorporeaza toata faina si se obtine o pasta, nu foarte groasa, care se freaca putin pana dispar eventualele cocoloase de faina;
- se adauga un praf de sare, apoi apa minerala, treptat, amestecand; aluatul trebuie sa aiba consistenta unui aluat de clatite (ca doar cum altfel ? ); depinde cum va place, daca aluatul e mai gros ies clatitele mai babane, mie imi plac subtirele si cu margini crocante;
- se toarna putin ulei intr-o canuta din care se va pune cate putin, cu o lingurita, in tigaie (asa se poate controla mai usor cantitea mica de ulei decat daca am turna direct din sticla);
- se incinge bine tigaia cu putin ulei in ea;
- se tine tigaia intr-o mana si se toarna aluat cu ajutorul unui polonic; cu o miscare iute din incheietura :) se invarte tigaia, astfel incat aluatul sa acopere fundul acesteia;
- se prajeste clatita pana cand marginile se dezlipesc de tigaie si se ridica, iar centrul e inchegat si plin de "bulbuci", se intoarce clatita folosind o paleta lunga, sau aceeasi incheietura dibace; se coace inca 1-2 minute;
- cat timp se prajesc clatitele se amesteca aluatul din cand in cand; daca s-a ingrosat se mai adauga apa minerala.
- pentru umplutura se amesteca toate ingredientele, se aseaza cam doua linguri pe diametrul clatitei, se indoaie si se ruleaza; se pudreaza cu zahar vanilat.

Pofta buna!


13 comentarii:

  1. Astea-s chiar ca la mama acasa! Mi-ai starnit pofta, o sa fac cat de curand clatite :)

    RăspundețiȘtergere
  2. asa zicea si mama mea si mare dreptate a avut! Dar reteta de clatite tot nu-mi iese ca a ei, cele mai bune tot ale mamei sunt ;) Multumesc pentru participare si mult succes! Mi-a placut foarte mult cum ai scris articolul si iti tin pumnii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mamele astea ... intotdeauna au dreptate!
      Multumesc pentru urare si pentru pumni :), sa vedem ce zice si juriul :-p

      Ștergere
  3. Hai ca-ti tin pumnii sa castigi!

    Mie nu-mi place sa fac clatite, dar le mananc cu placere, nici nu stiu de cati ani nu am mai facut. Nu-mi place sa fac nimic ce presupune statul in picioare langa aragaz si in general toate mancarurile ce presupun mult timp pierdut in bucatarie. Insa fiica-mea e innebunita dupa clatite, o sa salvez reteta ca vad ca e foarte detaliata, numa buna pt. o habarnista si poate-poate intr-o buna zi o sa o conving sa-si faca singura, deocamdata i le face buni cat de des pofteste nepoata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E drept ca e de stat langa ele pana se fac, dar intre timp fac umplutura/umpluturile si trece cumva... Eu cu Buna am inversat rolurile, ii duc eu din prajiturile pe care le fac :).
      Multumesc pentru pumni :)

      Ștergere
  4. ador clatitele si imi aduc aminte cu drag cand le invartea tata! Mi se parea cel mai mare magician :))
    Succes la concurs draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aha, deci si tu ai amintiri din copilarie legate de clatite! :) Cred ca eu n-am vazut barbat sa faca clatite...

      Ștergere
  5. Hello, am incercat cu prietenul meu sa facem clatite dupa reteta ta. La gust au fost foarte bune, insa am avut o problema: ne-au iesit destul de tari. De cand le scoteam din tigaie erau cam tari si nu stim care e problema. Am folosit incredientele din reteta, dar se pare ca tot am gresit undeva. Stii cumva care e problema?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andra, ma gandesc ca s-ar putea sa fi fost focul prea mic si clatitele sa fi stat prea mult la foc si astfel sa se fi uscat ... Clatitele se mai inmoaie si stand una peste alta asteptand sa le termini pe toate. Sper sa le dai de capat pana la urma :)

      Ștergere
  6. Hallo!!!!!, dragilor, din noiembrie n-a mai facut nimeni nimic????
    Hai sa incep eu in 2013 si sa vedem ce clatite imi ies, am gasit retea ta care mi-a placut mai ales ca ne dai multe variante.Incerc si o sa va spun.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...