luni, 14 octombrie 2013

Rosii verzi prajite (sau sfarsitul unei aventuri)



Stiam din filmul cu acelasi nume ca exista rosii verzi prajite, si probabil nu m-ar fi tentat niciodata sa aflu cum se fac daca nu s-ar fi sfarsit abrupt aventura mea de gradinareasa2013. In toamna trecuta am recoltat semintele unei rosii mari si frumoase, primita special in acest scop, le-am spalat, uscat, pus in pachetele de hartie, pastrat cu grija peste iarna, pus in rasadnite langa geamul dormitorului in primavara ... Cam tarziu ce-i drept, dar dupa sloganul "mai bine mai tarziu decat niciodata", am scos rasasdurile in gradina, cu coji de oua pisate la radacini, le-am udat, am facut macerat de urzici pentru ele, le-am vorbit, le-am vizitat in fiecare zi de cateva ori, le-am legat cand au inceput sa se inalte, le-am rupt frunzulitele de prisos, m-am bucurat pentru prima rosie de abia 5 milimetri, le-am pazit de catelul-gradinar, am acoperit pamantul dintre ele cu iarba uscata, sa tina umezeala si racoarea acolo si buruienile departe ... O adevarata epopee, as putea povesti o zi intreaga aventura. Dar toamna asta care se crede iarna a fost de parere ca m-am distrat destul, si cu o bruma de inceput de octombrie total nelalocul ei mi-a taiat speranta de-a manca anul asta rosii din productie proprie, si asa m-am pricopsit cu cateva kile de gogonele. M-am documentat asadar cu privire la rosiile verzi prajite si am aflat ca sunt pur si simplu felii de gogonele facute pane, la fel de fara gust ca si dovleceii gatiti in acest mod, motiv pentru care se pot condimenta si se pot servi cu sosuri picante.


ingrediente:
- 5 gogonele
- 2 linguri de faina
- 1 lingurita rasa granule de usturoi
- 1 lingurita rasa sare, piper
- praf de cayenne
- 1 ou
- 1 lingura de lapte
- 3 linguri pesmet
- ulei pentru prajit
metoda:
- se taie gogonelele felii de 5 - 7 mm grosime; prima si ultima felie se arunca;
- intr-o farfurie se amesteca faina cu usturoi, piper cayenne, sare si piper;
- in a doua farfurie se bate oul cu o lingura de lapte;
- pesmetul se pregateste pe a treia farfurie;
- se trec feliile de rosii prin faina - ou - pesmet, ca la orice pane, apoi se aseaza pe o farfurie intinsa; mi se parea foarte complicata operatiunea, pana am aflat secretul: trebuie sa ai o mana uscata si o mana uda, in acest fel nu ti se formeaza pe degete maglavaisul pentru pane, si joaca de-a mana uscata - mana uda face sa fie foarte simpla distractia;
- se incinge ulei intr-o tigaie si se prajesc feliile de gogonele, cate 3-4 minute pe fiecare parte;
- se scot pe servet de hartie care absoarbe din ulei.
Se servesc cale. Aici, cu un sos facut din smantana si un fel de ketchup facut de mine.


Pofta buna!

10 comentarii:

  1. Frumoasa aventura ai avut :D E drept ca toamna asta ne-a cam bulversat pe toti, insa in cazul tau nu a fost chiar rau avand in vedere ca ai descoperit si gustul acestor rosii verzi prajite. Eu as servi o portie negresit ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-ar fi placut mai mult sa descopar gustul rosiilor crescute de mine :)), dar bine-i si-asa....

      Ștergere
  2. Si eu am patit la fel, am plantat 350 fire de rosii de mai multe soiuri (cherry, inima de bou, Buzau 47 + soiul ala taranesc care se fac de jumatate de kg) m-am chinuit cu rasadurile in casa, dupa ce au mai crescut le-am pus pe fiecare in paharele de plastic sa se dezvolte mai bine, le-am udat din 2 in 2 zile, ca iulie si august au fost foarte secetoase la noi; ca sa creasca mari am facut un ingrasamant bio (intr-un butoi am pus apa de ploaie, o galeata de coji de oua, o galeata de urzici, o galeata de gunoi de la gaini, o galeata de frunze de nuc) din prima recolta am facut 25 l de bulion (de obicei facem 100 l , pe vremea posturilor consumam foarte mult, suntem 6 in familie), i-am mai dat o galeata la soacra mea si atat, ca nu s-au mai copt, degeaba erau mari si frumoase - erau verzi. La fel mi s-a intamplat, la -2 grade, inceput de octombrie, rosiile mele au picat la datorie.E o leguma minune, foarte sanatoasa, toata vara, chiar si la serviciu noi consumam; pentru mine un bol de rosii cu 2 catei de usturoi, o mana de patrunjel tocat, putin ulei de masline si o felie de graham prajita e o masa in sine. Acum mi-e plin podul de gogonele puse pe hartie, care se coc incet, dar nu au dulceata celor coapte de soare, am pus o gramada de gogonele pe iarna si cu siguranta voi incerca retata ta, pentru care iti multumesc.Sanatate si numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 350 de fire? impresionant! eu am avut vreo 25, dar la anu vreau sa pun mai multe pentru ca si mie imi plac rosiile foarte mult, proaspete dar si suc de rosii pus pe iarna! O sa tin minte reteta dumneavoastra de inrgasamant si sper ca la anul sa ma descurc mai bine.

      Ștergere
    2. La fel si eu, daca Dumnezeu ne va da vreme buna, de El depinde totul (degeaba am muncit la ele,degeaba am postat si m-am falit cu gradina mea de rosii pe Fb). Si inca ceva, pe langa ingrasamintul de care ti-am spus, e bine sa se stropeasca, dupa fiecare ploaie cu amestecul pe care si parintii nostri il foloseau din piatra vanata si var, impotriva rodiei (asta-i termenul popular, habar n-am cum ii zice stiintific, cand se ingalbenesc frunzele si bineinteles, si fructul are de suferit). Pe langa suc de rosii (noua ne place condimentat cu ardei iute, frunze de telina), mai pun la borcan o combinatie egala de rosii taiate felii si ardei gras, felii (sau gogosari sau capia),optional: ardei iute rondele, frunze de patrunjel sau telina taiate marunt; singurul conservant este sarea; amestecate si bagate la borcane de 420 g, dustulite si tinute sub paturi pana a 2-a zi; le folosesc la ciorbite, tocanite, sarmalute, etc.sunt foarte de ajutor iarna, dau un plus de savoare inclusiv mancarurilor de post (in loc de delikat, pe care nu-l mai folosesc de ani buni)

      Ștergere
    3. Ma bucur cand vad ca tot mai multa lume renunta la delikat si cuburi de tot felul de concentrate, cand e atat de usor sa dai gust mancarii cu ingrediente usor de recunoscut (morcov, ardei, rosie). Multumesc pentru reteta de legume la borcan!

      Ștergere
  3. Îmi pare rău că ai rămas fără roşii anul acesta... poate ai mai mult noroc la anul :) Oricum, gogonelele prăjite sunt o idee tare interesantă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, au fost bune (ca orice leguma facuta pane...), mai bune decat murate care nu ne plac.

      Ștergere
  4. Faina aventura, dar imi pare rau pentru tine. Cam acelasi lucru am patit si eu si am facut dulceata de gogonele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dulceata? interesant!
      am mai facut si un chutney, bun si el, asa ca ceva-ceva tot s-a ales di naventura mea :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...