miercuri, 3 aprilie 2013

Paine cu fulgi de ovaz si seminte




Inca o reteta reusita din cartea "Baking Bible", de data asta painea numita de Mary Berry "Farmhouse Brown Seeded Loaf". E o paine deasa dar fara sa fie tare, grea dar nu umeda, gustoasa de poti s-o mananci goala. In vremurile cand faceam paine cu maia am invatat de la Codruta cateva lucruri despre paine care imi prind bine si la aluaturi cu drojdie de bere: de exemplu, am invatat ca dupa ce se amesteca toate ingredientele, aluatul are nevoie de o pauza de vreo15-20 de minute, dupa care se va framanta mai usor pentru ca deja incepe sa se dezvolte glutenul.

ingrediente:
- 40 g seminte de in (am pus doar 30 gr, atata mai aveam)
- 150 g fulgi de ovaz
- 300 ml apa clocotita
- 450 g faina 650 (pentru paine)
- 100 g faina integrala
- 30 g seminte de dovleac (reteta originala e cu 50 g seminte de floarea soarelui, de care am constatat ca n-am)
- 1 lingurita rasa sare
- 7 g drojdie uscata instant
- 350 ml apa calduta
metoda:
-se amesteca semintele de in cu fulgii de ovaz; se toarna apa clocotita, se amesteca bine, se lasa deoparte sa se raceasca putin;
- se adauga celelalte ingrediente si se amesteca bine; se acopera bolul si se lasa 20 de minute, apoi se framanta aluatul 5 minute; aluatul e destul de lipicios chiar si dupa aceasta framantare, eu am mai adaugat o lingura rasa de faina (pentru ca am avut mai putin seminte de in, care absorb apa);
- se lasa la dospit o ora - o ora jumate intr-un loc caldut;
- se rastoarna aluatul pe blatul infainat, se framanta putin si se imparte in doua;
- se formeaza doua bile de aluat astfel : se intinde putin cu mana aluatul, apoi se aduc marginile spre centru si se "lipesc" bine; se ratoarna bila cu "lipitura" in jos pe o zona fara faina a blatului de lucru si, cu palmele facute caus, se plimba usor bula de aluat intr-o miscare circulara;
- urmeaza ultima dospire, Mary Berry o face direct in tava de copt pe care o pune intr-o punga mare; eu am pus bulele de aluat in doua cosuri rotunde, pe cate un servet curat pe care am presarat faina - inchise si ele intr-o punga mare, de plastic; se lasa intr-un loc caldut 1 ora - 1 ora si jumatate, pana isi dubleaza volumul;
- se incinge cuptorul la 220 grade C;
- se ung painile cu putina apa (sau lapte), se presara fulgi de ovaz si se coc 20-25 de minute; painile sunt coapte cand s-au rumenit si suna a gol cand sunt lovite la partea inferioara;
Inainte de a coace painile am crestat una dintre ele, sa vad ce i se intampla, desi reteta originala nu spune asta - dar painea necrestata nu a crapat asa ca se poate si fara.


Pofta buna!

10 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Se poate face o singura paine mai mare, dar parca-s mai dragute asa mici :)

      Ștergere
  2. Foarte frumoasă ţi-a ieşit painea! Şi cred că a mirosit tare bine în casă :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se compara cu nimic mirosul de paine coapta! Desi imi place si "parfumul" de cafea la fel de mult ...

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. Este intr-adevar, si mult mai sanatoasa decat orice paine din magazin :)

      Ștergere
  4. Bună ziua,
    O adaptare a rețetei de mai sus pentru mașina de făcut pâine, credeți că ar fi posibilă?!
    Știu că poate suna a sacrilegiu, dar m-am gândit că nu strică totuși să vă întreb!

    Gânduri bune și multă sănătate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua,
      cred ca depinde de mașina de făcit pâine. La a mea ar trebui sa pun apa (350 ml), apoi făina, drjdia, și într-un colț departe de drojdie, sarea. La momentul piuitului pebtru adaosuri aș pune semintele și fulgii de ovăz.

      Ștergere
  5. Mulțumesc frumos pentru răspunsul primit!
    Am făcut între timp diverse rețete cu mașina de pâine, iar următorul pas va fi să coc aluatul în cuptorul clasic.

    Gânduri bune și multă sănătate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu folosesc masina de paine numai pentru framantat, eventual si prima dospire, dar nu imi place cum coace asa ca la pasul asta folosesc si eu cuptorul.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...